چکیدهای از بیانات استاد آیتالله حامد وفسی
در جلسهٔ درس اخلاق سهشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
نقش توفیق الهی در موفقیت
موفقیت واقعی تنها با توفیق الهی ممکن است. قرآن کریم تأکید میفرماید: «وَمَا تَوْفِيقِی إِلَّا بِاللَّهِ»، یعنی هر خیر و پیشرفتی از جانب خداست. انسان بدون لطف پروردگار، حتی در کسب کوچکترین موفقیتها ناتوان است.
موفقیت با دید جامع و آخرتمحور
موفقیت را نباید محدود به زمان و مکان دنیوی دانست. دید جامع شامل نگاه به عوالم برزخ و قیامت است. کسانی مانند یزید که در دنیا قدرت زیادی داشتند، در دادگاه الهی شکستخوردهاند. دستاوردهای دنیوی اگر همراه ظلم و گناه و فساد باشد، نهتنها موفقیت نیست، بلکه بلایی برای عذاب اخروی است. مثال اختلاسگرانی که ثروت میاندوزند، اما در آخرت پاسخگوی میلیونها نفر خواهند بود، گویای این حقیقت است.
اطاعت از راهنمایان الهی
اطاعت از "اهل تسدید" شرط موفقیت حقیقی است. حضرت امام سجاد(ع) در دعای خود میفرماید: «وَفِّقْنِي لِطَاعَةِ مَنْ سَدَّدَنِي»، یعنی توفیقِ اطاعت از کسی که ما را "استوار و اهل صواب" میگرداند، خواستۀ اصلی است. تقلید کورکورانه از بزرگان سیاسی یا علمی یا فرقههای گمراهکننده، حتی با توجیهات عاطفی یا تبلیغاتی، انسان را به ورطه هلاکت میاندازد. قرآن هشدار میدهد: «لَا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ» (از آنچه به آن علم نداری پیروی نکن).
معیارهای اخلاقی و الهی در موفقیت
موفقیتهای ظاهری مانند شهرت در سینما یا ورزش، اگر با فحشا و بیمبالاتی اخلاقی همراه باشد، در پیشگاه خداوند ارزشی ندارد. مثال زن ورزشکاری که در رشته بدنسازی جلوی چشم میلیونها نامحرم «تاریخساز» میشود، در واقع نابودی حیای خود را تبلیغ میکند. موفقیت واقعی در گرو تقوا، حیا و خدمت به اسلام و مسلمین است، همانند حضرت مریم(س) که عظمتش به حیاست، نه مقام ظاهری. تنها اعمالی پایدارند که با معیارهای الهی همسو باشند و سعادت اخروی را تضمین کنند.
جمعبندی: موفقیت حقیقی با توفیق الهی، اطاعت از خدا، نگاه فرامادی و التزام به دستورات دین تعریف میشود، نه با پیروزیهای زودگذر دنیوی!
موضوعات مرتبط: جلسات اخلاقاخبار
تاريخ : دو شنبه 5 خرداد 1404 | 9:40 | نویسنده : سردبــیر |